Rautatieväylä pitää tutkia ratikkalinjana. Kirjoitukseni Aamulehdessä 24.2.2011.


Aamulehden mielipidekirjoituksissa on esitetty, että myös rautatielinjaus on otettava tutkittavaksi Tampereen ratikan väylävaihtoehdoksi. Kaupunginvaltuuston käsitellessä joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä 24.11.2010 toin esiin ratikan tilantarpeen rautatieväylän kohdalla.

Keskustan liikenneosayleiskaavassa ja TASE 2025 -kehittämisohjelmassa ratikka on sijoitettu rautatien väylään. Linjaus on sama, mihin Aamulehden lukijat päätyivät. Hämeenpuistosta Sepänkadun sillalle rautatie kulkee Paasikiventien vieressä, ja Pispalaan tultaessa se on Pispalan valtatien tuntumassa.

Pispalan valtatie ja Paasikiventie ovat hankalia linjauksia. Tarkoitushan on vähentää liikenteen ongelmia, ei lisätä niitä.

Rautatieväylään sijoittamista tukee useampikin seikka. Vieressä ovat sekä Särkänniemi, Tipotielle sijoittuva Pyynikin uusi terveysasema että asutus. Joukkoliikenteen on kuljettava siellä missä sen käyttäjätkin.

Rautatieväylä on ehdottomasti, valtuuston linjauksien mukaisesti, otettava tutkittavien vaihtoehtojen joukkoon. Kiskopohjaisesta joukkoliikenteestä voidaan kehittää Tampereen ja Pirkanmaan vetovoimatekijä.

Petri Siuro

kaupunginvaltuutettu (vihr)

TKL:n johtokunnan pj.